Drömlägenhet

Jag brukar inte vara inne på Blocket så ofta nu längre och inte heller på Hemnet. Men i torsdags tog jag mig en titt på Blocket och hittade en lägenhet.
K's dröm har länge varit att hitta en vindsvåning med en planlösning där kök och vardagsrum är i ett, eller att det ska ligga i anslutning till varandra så att man kan slå ut väggen, den ska vara nedgången så att man kan riva ut allt och topprenovera den. Lägenheten ska dessutom ligga i ett attraktivt område så att värdet kan stiga rätt bra när det är dags för försäljning. Och den ska inte heller kosta mer än helst 700-800 000 och hyran ska helst inte vara på mer än 3000, den får inte vara för liten heller, minst 50 kvm. Jag sa till honom att den drömmen kan han lägga ner för en sådan lägenhet finns inte!
Men i torsdags hittade jag hans dröm, en vindsvåning, där vägg mellan vardagsrum och kök kan slås ut (om den inte är bärande vill säga), den är nedgången, ligger på ett attraktivt område och kostar 775 000, hyran ligger på 2200 och den är på 55 kvm, (Toaletten var dessutom renoverad 2010). TOPPEN!



Jag ringde till K på lunchen och bad han gå in och kolla på den. När han sedan kom hem flög han fram till datorn för att titta på den igen och vi började planera var man kunde sätta väggar och hur man skulle riva vissa väggar osv. Han ringde då samtidigt banken för att kolla möjligheterna till ett lån. Men han fick då ett tråkigt besked att man MÅSTE ha 15% i kontantinsats. Skulle han ta lån på kontantinsatsen så låg räntan nu på 6% och då var den LÅG... Sedan skulle han ju få låna till resten av beloppet också och då skulle hans månadskonstnad hamna på ca 11-12 000 för denna lägenheten. Så det är ju inte till att tänka på!
Riktigt tråkigt eftersom det är så svårt att hitta en lägenhet man verkligen faller för som dessutom ligger inom rimliga gränser gällande pris.
Så fort jag får ett jobb ska jag spara en stor del som jag sedan ska ha som insats i en lägenhet. Skulle K spara ihop 3000 i månaden så skulle det ta honom 4-5 år att få ihop 150 000 så att han kan ta ett lån på en miljon... Man måste vara två för att spara ihop om man ska få detta igenom inom en snar framtid. Så nu är det SPARA SPARA SPARA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0