Dietistens tankvärda jämförelse

Jag var ute och powerwalkade i måndags med Emelie och Emmy och vi började diskutera godis.
När jag har bestämt mig för att inte äta godis men ändå tillåter mig själv till att ta en bit så slutar jag inte där och tänker "Okej, det var dumt gjort men jag stoppar nu och låter godiset vara", utan jag fortsätter att stoppa i mig. Av den anledning att jag tänker "Har jag ändå ätit en bit kan jag lika gärna fortsätta för jag har redan syndat". Tar nya tag imorgon istället, för idag är det ändå inte lönt.

Då sa Emmy något väldigt tankvärt som hon hört från en dietist på radion.
Tänk att du ska köra bil från Malmö till Stockholm, men efter halva vägen råkar du köra fel och kör tillbaka ner mot Malmö igen. Inte kör du väl hela vägen tillbaka till Malmö och sen upp till Stockholm igen? Jag antar att du vänder så fort som möjligt för att slippa köra fler onödiga mil.

Precis likadant borde man tänka med godis. Tar jag en bit, okej jag har syndat, men jag behöver väl inte gå ner till botten och trycka i mig bara för att jag "redan syndat". Istället borde jag vända direkt och tänka nyttigt, precis som jag hade gjort om jag hade kört fel till Stockholm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0