Kom i joggform på sex veckor

Tro det eller ej, men jag är fortfarande igång med min powerwalking. Är inne på den femte veckan nu och det flyter på som det ska. Har dock haft en powerwalk-fri helg, men körde igång imorse igen med 1 mil.
Jag joggar inte utan jag går bara. Dels för mina Easytone inte tillåter jogging då instabiliteten blir för påfrestande för fötterna och slutar i feltrampningar och dels för att jag inte har konditionen till det.
Men på en blogg jag läser hittade jag en länk till en artikel från Topphälsa. "Kom i joggform på sex veckor".
Så nu har jag bestämt mig för att anta utmaningen och satsa!

Utdrag ur artikeln:

– Träna varannan dag och bestäm dig för det! Spring i den fart du klarar och mjukstarta. Sätt inte målen för högt.

Vecka 1: 30 minuter.
Jogga 1 minut, gå 1 minut.

Vecka 2: 40 minuter.
Jogga 2 minuter, gå 1 minut.

Vecka 3: 45 minuter.
Jogga 3 minuter, gå 2 minuter.

Vecka 4: 40 minuter.
Jogga 3 minuter, gå 1 minut.

Vecka 5: 3x10 minuter jogg.
Vila två minuter mellan passen.

Vecka 6: Tre dagar innan loppet, spring 2x15 minuter, lite fortare än tidigare. Två dagar innan loppet kan du springa lite intervaller. Dagen före, var ute och rör på dig. Hårdträna inte, men småjogga lite,
så att inte kroppen känns stel.

Det låter ju inte allt för omöjligt, så jag ska börja redan imorgon. Dock får Easytonen ligga hemma och de gamla träningsskorna får titta fram igen.


Har inte visat mina nya Easytone än, kom jag på. Har ju bytat nu två gånger och tredje gången gilt hittade jag rätt.

Kommentarer
Postat av: sara

bra tips :)

2010-10-04 @ 18:43:49
URL: http://ziaara.blogg.se/
Postat av: sara

bra tips :)

2010-10-04 @ 18:44:23
URL: http://ziaara.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag ska ockå köpa mig ett par såna skor :)

2010-10-17 @ 14:56:00
URL: http://sandraevaldsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0