Att våga förändra

Har precis sett Svenska hjältar-galan. Herregud vad mina tårar har runnit. Vid programmets slut var mitt bröst helt blött av alla tårar som runnit. Det var många som berörde, men det som berörde mig mest var en tjej som heter Milla. En 9-årig tjej som tyckt så synd om dom svältande barnen i Afrika men sa till sin mamma "Jag har ju inget jobb, så jag kan inte ge dom pengar". Då startade hon "Bullhjälpen" (länk till hennes sida på facebook) för att sälja bullar för 10 kr styck och sedan skänka pengarna till barnen i Afrika. Nu har barn runt om i hela landet hängt på idén och säljer bullar för flera 10 000-tals kronor.

Bild lånad från Bullhjälpens facebook sida.

Jag blev så otroligt berörd. Att en flicka på endast 9 år kan göra något så här stort! Att en så ung flicka har så mycket empati att hon lägger ner så mycket tid på att hjälpa svältande barn. Jag trodde inte så små barn hade en aning om vad som pågår i Afrikas horn. Jag sitter med tårar i ögonen just nu och kan fortfarande inte förstå att det finns så godhjärtade barn!

Efter att själv varit i Uganda för snart 2 år sedan och sett en del av svälten och fattigdomen, tror jag att jag berörs extra mycket. Jag vet hur mycket bara några tior kan hjälpa. Vi besökte Batwas-folket när vi var i Uganda, detta är ursprungsbefolkningen från regnskogen som blivit utslängda på grund av att regnskogen blivit ett naturreservat. Nu bor dom ute på "åkrar" där dom endast har EN hydda att bo i där taket består av gamla kläder. Dom har inte råd att ha sina barn i skolan trots att det endast kostar 24 SEK om året. 24 kr!!! Jag tror inte det är många som verkligen förstår hur allvarlig fattigdomen är i många länder i Afrika. Uganda är ändå ett av länderna som ligger hyfsat bra till och ändå är det så illa i vissa delar av landet.

En pojke som tillhörde Batwas-folket. Den uppsvällda magen beror på proteinbrist. Det var fruktansvärt att se detta med sina egna ögon. Jag kände mig otroligt hjälplös och ville bara packa ner alla i min resväska och ta med mig hem.

Men något som förvånade mig var deras otroliga glädje. Trots deras levnadsstandard utstrålade dom sådan glädje att man själv inte kunde låta bli att dras med. Dom bjöd på dans och sång och det var fantastiskt att se! Kan till 99% lova att vi här i Sverige har mer depression bland befolkningen än vad det finns i Uganda. Dom är så tacksamma. Det krävs inte mycket för att göra något stort för människorna! En fotboll, ett ritblock, pennor, suddin m.m räddade deras dag! Jag är så otroligt tacksam att jag fick vara med på denna resa. Jag vill utan tvekan ge mina barn samma möjlighet att få se en helt annan del av världen än den vi lever vi. Tack Milla för att du fick mig att tänka till en gång till, jag SKA, så fort jag får pengar bli fadder åt ett barn i Uganda. JAG vill förändra, jag vill känna att jag kan ge någon ett helt nytt liv. Jag hoppas och vill i framtiden vara med och förändra andras liv till det bättre! Det finns inget finare än att se en annan människa utstråla lycka!

Kommentarer
Postat av: i min lilla lilla värld

Såg en film från Uganda i förrgår.. Jag rös i hel kroppen. Stackars människor

2011-12-17 @ 07:55:50
URL: http://saratilling.se
Postat av: Lotta

Vad spännande (och gripande). vad gjorde du i Uganda? vi var ju i Ecuador förra sommaren och hälsade på sambons släkt där, nu är just de inte fattiga direkt men lever väldigt mycket eknklare än vi ´, och man såg många som levde i fattigdom men ändå var så tacksamma. jag skämdes ganska mycket över hur bekväma vi är, utan att ens vara tacksamma för allt vi har!



tyvärr så ligger jag på latsidan med träningen nu trots att jag ska springa en mil om tre veckor... hade jätteont i halsen och mådde dåligt igår kväll och är fortfarande halvdålig så det får bli vila några dagar. det i kombination med kopiösa mängder julgodis och lussebullar är väl ingen höjdare kanske.... :(



skumrullen kostade 14 pund tror jag, 160 kr ungefär. hoppas den är bra! Oscar har en del problem med ryggen från jobbet så jag tror han kan ha nytta av den också. ska bli spännande att testa, den skickades igår kväll redan så den hinner nog till jul precis!



jag har ingen yogamatta, haha, jag kör med vardagsrumsmattan jag ;) funkar ok det med. ska testa med hantlar hur som helst, tror det går med en liten 2kg-hantel, den är inte helt rund. om jag nu blir frisk snart...



avocado är ännu dyrare här, oftast över 1 euro styck så jag köper det väldigt sällan tyvärr. meen nu blir det nog sådär med maten över jul :S känns inte bra men det är verkligen inte lätt.



tråkigt med tunikan! den var jättefin annars ju men konstig passform.



blev det fint efter renoveringen? skönt med lite nytt!



hoppas du mår bättre nu också! fy så trist det är att inte kunna träna när man verkligen vill :( jag hade tänkt köra intervaller imorgon men får nog hoppa det. tog en alvedon förut så just nu mår jag bra men jag har mått halvkasst hela dagen. snark... får väl fortsätta äta godis då, illa illa. men men, det är bara jul en gång om året! har du fixat klart alla julklappar? ha en fortsatt bra helg! kramar

2011-12-17 @ 21:28:37
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

Nä håller med, se människor bli lyckliga är det bästa av allt! Att ge presenter tex ÄR faktiskt roligare än att få :-)

2011-12-18 @ 10:46:37
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0