Zumba - höjer min självkänsla

Måste bara rekomendera er att testa zumba!
Jag själv tycker inte alls om dans som innebär att skaka rumpa eller skaka överkropp då mina höfter inte alls rör sig så smidigt och avslappnat som "alla andras" och jag får inte igång något bra skak på överkroppen heller. Men jag har gett zumba två chanser denna veckan och trots att man skakar rumpa i stort sett genom hela passet så tycker jag att det är kul.

Första passet ställde jag mig längst bak i salen för att ingen skulle kunna se när min rumpa skakade. Jag kände mig säkrast där bak där ingen annan kunde se hur jag skakade på. Men idag var salen fylld när jag och Emelie kom in och min säkra plats var självklart upptagen. Jag fick ställa mig så att jag hade en person bakom mig och till en början var jag inte alls bekväm i det, men under passets gång så försvann den tanken mer och mer.

Jag känner verkligen att jag har utvecklats på bara dessa två gångerna jag testat zumba. Jag vågar skaka rumpa trots att någon annan ser mitt "skak" och fastän jag inte har alls lika fina rörelser som ledaren. 
Och jag struntar i att jag inte får igång lika bra skak i överkroppen som ledaren. Jag tror att zumba är enormt bra för min självkänsla för jag tänker alldeles för mycket på vad andra tycker och tänker om mig. Speciellt om saker jag själv är osäker på. Att dansa har jag alltid fasat för, om det så har varit på idrottslektionerna eller på krogen, så har jag dragit mig undan det av den anledning att jag är "rädd" för vad andra ska tycka om min "dansstil".

Men nu ska jag höja min självkänsla och kan zumban "bota" min dansskräck så är det vad jag ska satsa på. Jag ska utmana mig själv och göra saker som gör mig osäker, för det stärker mig i längden.

(Jag lyckas inte lägga in något Youtube-klipp här, men vill ni se en video på hur zumba är så klicka HÄR. Rörelserna är inte exakt likadana som på de passen jag gått på, men man förstår iallafall vad jag menar med ett "skaka rumpan-pass".)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0