"Halv åtta hos mig"-meny

Som jag nämnde igår så hade vi "Halv åtta hos mig" hemma hos oss igår. Det är jag, Kevin, Rickard och Hanna och Andy som börjat med detta. Vi har redan varit hemma hos dom andra och ätit och igår var det min och Kevins tur! (Jag glömde ta bilder på förrätten så jag lånar bild från nätet. Och efterrättsbilden blev jättesuddig så jag ursäktar att jag inte fick bättre bilder) Alla recept är beräknade för 4 pers, så vi har lagt till lite på varje recept så det blev för 5 personer.

Till förrätt bjöd vi på Lätt och luftig grönärtsoppa med creme fraiche.

6 dl lätt avredd hönsbuljong
2 dl små fina ärtor
1/2 finskuren gul lök
1 dl matlagningsgrädde
4 msk crème fraîche

Gör så här:
1. Fräs ärtorna i lite smör tillsammans med löken. Häll det i en matberedare och mixa till fin puré.
2. Koka upp buljongen och tillsätt grädden. Häll den uppkokta buljonggrädden i matberedaren och mixa i 1-2 minuter. Den skall bli vackert grön och slät. Koka upp på nytt och smaka av med salt och peppar.
3. Häll den varma soppan i 4 tallrikar. Klicka i crème fraîchen.

Varmrätten blev Kräftrisotto med broccoli och färsk lax i ugn.



LAXEN:
1 färsk lax på ca 1000-1200 g
Flytande honung
Soya
Salt
Svartpeppar
Olja
(Stektermometer underlättar!)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 125 °C.
2. Olja en bakplåt och lägg i laxen med skinnsidan uppåt.
3. Pensla soya över laxen, ringla därefter honung, salt och svartpeppar över.
4. Fisken ska vara 48 °C. Tar ca 20-30 min. (Laxen blev 54 grader när vi lagade men den var väldigt god ändå!)

(Kevin förberede laxen någon timme innan gästerna kom och ställde sedan ut den på balkongen alt kan man ställa in den i kylen. Sedan är det bara att sätta in laxen när man börjar med risotton).

KRÄFTRISOTTON:

1 buljongtärning
1 banancharlottenlök
1 fänkål
1 lime
1 msk smör
1 msk neutral olja
2 vitlöksklyftor
200 g risottoris
250 ml vitt matlagningsvin
100 g parmesan
1 burk kräftstjärtar (400 g)
½ kruka bladpersilja
500 g broccoli
1 tsk rosmarin
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
1. Koka upp 6 dl vatten med 1 buljongtärning (alt. 1 msk buljongpulver) i en kastrull.
2. Finhacka bananscharlottenlöken och strimla fänkålen tunt. Skölj och riv skalet från limen och lägg i en liten skål. 3. Hetta upp 1 msk smör och 1 msk neutral olja i en kastrull och stek löken, fänkålen och pressa i vitlöksklyftorna på medelhög värme i 4 min.
4. Tillsätt risottoriset i kastrullen och rör om. Häll i matlagningsvinet och saften från limen. Låt vätskan koka in.
5. Späd riset med lite buljong i taget (ca 1 dl) och låt koka in under omrörning tills riset är klart, ca 20 min.
6. Under tiden, grovriv parmesanen. Låt kräftstjärtarna rinna av. Hacka bladpersiljan.
7. Skär broccolin i buketter och bitar. Koka i 5 min.
8. Blanda ner limeskalet, parmesanen, kräftorna, persiljan, 1 msk smör, 1 tsk rosmarin, ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar i risotton. Servera med broccolin.

Till efterrätt bjöd vi på vit chokladmousse med hallonsås.





1-2 kiwi
150 g vit choklad
1½ dl grädde
1½ dl kesella
Frysta hallon, ca 150 g. (Vi blandade frysta och färska hallon)
Ca 1 msk florsocker

Gör så här:
1. Skiva kiwin och lägg i botten av glaset.
2. Smält chokladen i vattenbad. (Det var jättegott att låta bli att smälta lite av chokladen, hacka den istället i småbitar och blanda sedan i smeten)
3. Vispa grädden lätt, blanda ner den smälta chokladen, kesellan och den hackade chokladen i grädden.
4. Ställ in i kylen 3-4 timmar.
Mixa hallon med lite florsocker (med stavmixer), häll på hallonsåsen vid servering.

Vi körde även poängsättning på varandras meny. Andy fick en 7a av oss och en 7a av Rickard och Hanna. Rickard och Hanna fick en 7a av oss och en 8a av Andy. Vi fick....

Vi vann äran och det kändes riktigt bra! Maten smakade som den skulle med andra ord ;-)


Kommentarer
Postat av: HurtMaja

Jag vill också leka halv åtta! Har tänkt på det länge men det har aldrig blivit av.

2011-11-24 @ 15:23:16
URL: http://hurtmaja.blogspot.com
Postat av: carolina - med Lo:s syskon i magen.

men GUD! kräftrisotton såg ju ljuvlig ut, åh. älskar risotto, så krämigt och gott!

förstår att ni fick höga poäng ;-)

2011-11-25 @ 10:55:20
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0