Egypten, Hurghada DEL 2

Andra dagen gick åt till att utforska staden och även kolla in stranden och bada i poolen.

Stranden som var en besvikelse. Vi hade förväntat oss att kunna gå rakt ner på stranden och snorkla, men icke. Där fanns inga rev och knappt några fiskar heller. Dessutom var det ett hajnät som gjorde att man inte kunde simma ut alls långt. Så efter detta ville Kevin hem, han var väldigt besviken. Så stranden var inget vi tillbringade mycket tid vid.

Att äta middag under bar himmel och mysig poolbelysning och ljus från lyktor är svårslaget! SÅ MYSIGT!

Efter maten gick vi på shoppinggatan för att komma en bit bort och ta en taxi till Bazaren. Reseledarna på Ving rekommenderade oss att inte ta taxi utanför hotellet då dom oftast försöker lura turisterna och i många fall är rentav elaka. Därför gick vi en bit bort och tog taxi där istället. Men på vägen stannade vi till hos en av de flertal kameler som fanns på gatan. Kamelryttaren frågade om vi ville ta foto med kamelen och självklart ville vi det...

Sedan bad han mig att sätta mig på kamelen och jag var tveksam, men jag satte mig för jag trodde inte att han skulle resa kamelen upp. Men jodå, och där satt jag på detta stora monster mot min vilja, men det var rätt häftigt ändå. Han gick ca 25 m innan Kevin sa att vi skulle ta en taxi till bazaren så vi var tvungna att gå tillbaka igen. När han har satt kamelen ner säger han "150 Egyptian pounds". Vilket är ca 190 SEK. Kevin insisterade på att han inte skulle få ett enda öre eftersom han lurat oss. Vi hade inte bett om att få rida på kamelen, det enda vi ville var att ha foto. Men till slut fick han 45 egyptiska pund. Idiot! Gå aldrig på deras fulspel med fotografering om ni inte har för avsikt att rida.

Inne i Bazaren i El Dahar kom vi in i en butik med världens gulligaste gubbe. Han var genomsnäll och gav oss både massage, roliga bilder och en otroligt bra service. Bazaren är alltså där man shoppar. Vi trodde vi skulle komma till ett stort köpcentrum, men det var bara en nergången stad med butiker. Väldigt mörkt och dystert var där för det var ingen belysning på gatorna mer än belysningen från butikerna. Gator vet jag inte heller om man kan kalla det, jordstampat golv typ.

Jag och den gulliga gubben! Han kommer vi aldrig glömma. Det är sådana fina och godhjärtade människor man kommer ihåg. Han var inte påflugen överhuvudtaget vilket 99% av alla andra Egyptier var.

När vi kom tillbaka till "hotellgatan" gick vi förbi ett hotell med denna entrén, häftigt minst sagt! Hotellgatan är alltså gatan där vi tillbringade våra kvällar när vi ville shoppa eller bara gå ut och gå en runda.
Detta var alltså vår första riktiga dag i paradiset, tisdagen den 6 september. På kvällen när vi gick och la oss började jag må dåligt och hade ont i magen och rapade fruktansvärt äckliga rapar. Detta var början på en helvetesnatt. Jag sprang på toaletten hela natten och det bara rann av mig bokstavligt talat. Jag hade magknip och raparna fortsatte hela natten. Toapappret tog till och med slut så kl 4 på natten väckte jag Kevin som fick gå till receptionen och hämta en ny toarulle. Under tiden han var borta spydde jag mer än vad jag gjort under dom 10 senaste åren tillsammans. Efter det gick jag och la mig och sov hyfsat gott några timmar. På förmiddagen började magknipet komma tillbaka och vi gick till Vings servicekontor för att fråga om några bra tabletter. Hon rekommenderade mig att köpa tabletter på apoteket och mådde jag inte bättre på kvällen skulle vi ringa servicekontoret så skickade dom oss en doktor. Vi gick och köpte tabletter och efter 1½ timme var jag helt okej igen. Men inte förrän kl 13 kom vi ut i solen och missade därför 4-5 soltimmar.
Någon doktor behövde aldrig tillkallas och tur var det. Vi tog ingen reseförsäkring och kalaset skulle därför hamna på 500-1000 SEK.

På servicekontoret bokade vi även en snorkelutflykt som skulle ske dagen därpå, på torsdgen alltså. Det var Ving som arrangerade den och vi fick lunch på båten, fri dricka hela dagen, skandinavisk guide och all snorkelutrustning för ca 450 SEK.

På båten - redo för en dag på havet!

Jag som kände mig så slimmad innan vi åkte har nu upptäckt att jag inte är så slimmad eller så är det som man brukar säga - kameran lägger på 5 kg ;-). Men jag är nöjd ändå, min kropp blir bara finare och finare (oj, kunde jag verkligen skriva något sånt om mig själv utan att sudda ut det igen? Lilla jag med världens sämsta självkänsla. Tydligen.)

Här var första snorklingsstoppet. Allt det ni ser är rev. Helt otroligt kan jag säga. Kändes som att bli nersläppt i ett akvarium.

Mer bilder får ni imorgon, nu är det dags att hoppa i säng för att orka upp imorgonbitti och starta dagen med yoga! Godnatt allesammans!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0