Så här lyckades JAG gå ner 20 kg på 15 månader

Detta inlägg är en sammanfattning från det att jag började träna tills nu. Jag kommer berätta för er hur JAG lyckats gå ner 20 kg på ca 15 månader. Jag vill påpeka att jag inte tagit hjälp av någon PT, utan helt gjort detta på egen hand men med STOR hjälp av både Olgas och Lovisas bloggar.

Den 31 augusti 2010 började jag med powerwalks varje dag. 5-10 km dagligen (med max 1 vilodag per vecka). Den 24 september, ca 3 veckor senare, hade jag gått totalt 13,9 mil och det tog mig sammanlagt 21,5 timme. Därefter gick jag pw's sporadiskt och tränade inget utöver det. Under denna tid åt jag precis som "vanligt", mackor, kolhydrater utspritt över hela dagen, grädde i maten osv. Jag tänkte inte direkt på VAD jag åt, men NÄR jag åt la jag tyngd på. Regelbundna tider. Inget onyttigt i veckorna, endast på helgerna (1-3 dagar).

Oktober 2010:
Jag köpte ett årskort för jympa på Friskis. Det var här jag på riktigt började träna och gå in för att gå ner i vikt. Jag tränade under okt-nov-dec oftast 4 pass i veckan, det var då skivstång, jympa, cirkelfys och pw. Den 20 oktober 2010 såg jag ut så här och vägde 73,7 kg. (mått från detta tillfälle kommer i slutet som en jämförelse).
 


November och december 2010:
Dessa månader flöt på i stort sätt på samma vis som oktober. Endast pass tränade jag och ca 4 gånger i veckan. Det var inte förrän nu jag började tappa i vikt. Alla pw's under september märktes inte förrän nu. I november satte jag upp mitt stora mål: Att gå ner till 60 kg till juni 2011. Alltså hade jag ca 10-12 kg att gå ner (vet inte exakt vad jag vägde när jag satte upp målet). Under dessa månader levde jag också som vanligt med maten, men regelbundna måltider varje dag. Godis och onyttigheter 1-3 dagar i veckan. Jag uppgraderade mitt jympakort till gymkort och började så smått träna på gymmet.

Januari och februari 2011:
Jag fokuserade på gymträning. Spinning 1 gång i veckan blev det också och pw då och då. Det var under dessa månader jag började jogga så smått. Jag kunde inte jogga 1 km utan att nästan trilla ihop. Jag hade en provvecka på Filborna i slutet på januari och utnyttjade den till max. På en vecka tränade jag 20 pass. Flera pass om dagen, mellan 2-4 st. Jag tränade indoor walking, zumba, core, hot mojo, gym, body combat, flera olika sorters vattengympa, kettlebells och pilates, Under gymträningarna cyklade jag totalt 4 mil. Det blev alldels för mycket träning, men det var här jag på riktigt började ÄLSKA att träna.
Jag vägde mig i januari och fick en riktig överraskning.


Jag hade rasat rejält i vikt. Från slutet på oktober till slutet på januari hade jag gått ner 7,5 kg.

Kevin började med Cambridge i januari och jag var sugen på att hänga på för att gå ner fortare i vikt, men ångrade mig när jag såg vågens siffror.

Mars, april 2011:
Slutade nästintill med pass, kör endast spinningpass 1 gång i veckan. Jag inriktar mig på gymträning och lägger till 30 min kondition före eller efter varje gympass (gör detta nästan varje styrkepass fram till juni). Jag tränar endast vanlig "traditionell" styrka 10-12 reps x 3 med alldeles för mycket vila mellan seten och övningarna. Inga superset eller triset. Styrkan blir jag knappt svettig av, och tränar alltså med för låg intensitet och för lätta vikter. Kontidionen är det enda som är riktigt jobbigt under denna tid (kan jag se nu i efterhand, självklart tyckte jag att jag tränade "hård" styrka då. Men nu vet jag att jag INTE gjorde det). Spelade badminton 1 gång i veckan under april månad utöver den andra träningen.
Maten brukar jag allvar med och äter hyfsat nyttigt. Paulúns müsli med filmjölk till frukost, mycket sallader och försöker äta så nyttigt som möjligt. Jag byter ut 1-2 mål om dagen mot Cambridge-soppor eller bars under ca 1 månads tid. Märker ingen större skillnad på vågen. Går även 3 dagar på endast Cambridge - tappar 1,5 kg. Men efter det äter jag endast bars sporadiskt.
Jag satte upp mål med konditionen (inget speciellt måldatum). 5 km under 30 min. Den 19 april springer jag 5 km på 29.07.


Så här såg jag ut den 1 april 2011.

Maten jag åt under dessa månader såg ofta ut som följande:



Inte jätteonyttig men inte heller speciellt nyttig som ni ser. Jag hade ingen aning om HUR mycket av allt man skulle äta, jag gick endast på känsla.

Maj och juni 2011.
Jag startade den 4 maj en plankanutmaning som slutade 32 dagar senare. Dom första två veckorna gjorde jag plankan 3 min dagligen och dom sista två veckorna ökade jag och gjorde 4 min om dagen. Jag tränade även en del backintervaller i Pålsjö. Ofta flera gånger i veckan och gym resten. Det blev nog träning 4-6 dagar i veckan.


Vänstra bilden tagen den 4 maj, den högra den 6 juni. 32 dagars mellanrum. Plankan varje dag och utöver det gym och backintervaller!

Juni-augusti 2011:
Den 1 juni när mitt mål skulle vara nått - väga 60 kg, vägde jag 60,1 kg. Så man kan väl säga att jag fixade det! Mitt nya mål var nu att gå ner till 58 kg som varit min DRÖM från första början. Har hela tiden velat väga under 60 kg, men trodde aldrig att det var möjligt.
Jag och Kevin hade en kris (uppehåll) i mitten på juni. Jag mådde fruktansvärt dåligt och tränade ingenting på 10 dagar och åt knappt något. Det enda jag fick i mig under dessa 10 dagarna var ett par skålar yoghurt med havrefras och någon kopp te om dagen, inget annat gick ner. Jag gick ner 2,5 kg på 10 dagar och vägde runt midsommar 57,5 kg. Mitt andra mål var uppnått om än på ett dåligt sätt. Jag började sommarjobba på Pumalagret i slutet på juni och jobbade där i två månader. Jag tränade max 2 ggr i veckan under dessa månaderna, ibland ingenting vissa veckor, men gick väldigt mycket inom jobbet (gick runt på ett stort lager och packade kläder hela dagarna) så motionen fick jag. Åt VARJE dag två mackor (nyttigare varianter) med ost och paprika till frukost och till lunch åt jag filmjölk med naturell müsli eller knäckebröd med makrill och två ägg vid sidan om. Jag höll vikten under dessa månader.
Den 7 augusti påbörjade jag min första 10-veckorsutmaning. Jag hängde på Olgas höstutmaning.

Augusti-oktober 2011:
Mitt mål med höstutmaningen var att få fastare rumpa samt att klara av att springa 5 km under 26 min och 3 km under 15 min. Den 31 augusti sprang jag 3 km på 14:19 och den 22 oktober (dagen innan utmaningens slut) fixade jag 5 km på 25:50. Under dessa 10 veckorna tränade jag väldigt VARIERAT. Det hände tyvärr inte speciellt mycket med kroppen och detta var på grund av min kost. Jag åt godis 1-3 dagar i veckan och alldels för ofta blev det 3 dagar. Det var någonstans kring augusti jag började äta havregrynsgröt till frukost dagligen. Med en mosad banan i.




Där var resultaten efter höstutmaningen.

Oktober-december 2011:
Direkt efter höstutmaningens slut startade jag en ny utmaning som jag kallade för "10-veckor till toppformen" (Kategorin: 10-veckorsutmaning). Mitt mål var att komma i toppform, vad nu det kan innebära. Jag hade inga specifika mål mer än att jag ville vara 100% nöjd med min kropp på nyårsafton. Framförallt ville jag få bort det sista fettet från magen. 
Det var under denna tid jag började köra superset och triset när jag tränade styrka, så under dessa 10 veckor var det ENDAST det som gällde vid styrketräning. Jag var i oktober väldigt kostmedveten, men unnade mig fortfarande på helgerna. Vardagarna var strikta (som dom alltid varit matmässigt) och jag uteslöt väldigt mycket. HÄR är en lista på förändringar jag gjort succesivt i min kost. Vet inte exakt när jag slutade eller började med vissa saker, men under det senaste halvåret tror jag.
Den 1 december - 24 december startade jag en "tränings-julkalender". 1-11 dec plankade jag 5 min om dagen och gjorde så många armhävningar på tå jag bara orkade. 12-24 dec plankade jag 6 min om dagen och fortsatte på samma spår med armhävningarna. Den 24 december hade jag gjort 667 armhävningar och 132 min planka! Under december började jag även minska och till slut tabort kolhydrater efter lunch och kör fortfarande på det. Äter MER protein och väljer noga vad jag äter efter träning för att få bäst resultat. Exempelvis aldrig fett efter ett styrkepass, endast kolhydrater och protein. Fettet hämmar upptaget av protein som musklerna behöver så fort som möjligt efter passet.
Detta blev resultaten efter min Toppforms-utmaning:







Jag blev inte nöjd med resultaten och kände mig inte alls i toppform! DÄRFÖR hoppade jag på min tredje 10-veckors utmaning - Lofsans challenge, och det är där jag är nu. 5 veckor in i challengen. Jag har inte tagit några mått sedan den 2 januari (när jag startade Lofsans challenge), men här kommer en jämförelse med mått från när jag började satsa helhjärtat på träningen - i slutet på oktober 2010 och från den 2 januari 2012. Inom parantes är måtten från i januari.

29 okt 2010

Mage tjockast (höfterna): 95.5 cm (80 cm) - 15,5 cm
Mage smalast: 79 cm (64 cm) - 15 cm
Naveln: 86 cm (69 cm) - 17 cm
Byst: 100 cm (85,5 cm) - 14,5 cm
Höger lår: 59 cm (50 cm) - 9 cm
Vänster lår: 60 cm (50,5 cm) - 9,5 cm
Höger arm: 30 cm (25,5 cm) - 4,5 cm
Vänster arm: 30 cm (24,5 cm) - 5,5 cm
VIKT: ca 73 kg (54,3 kg) - 18,7 kg

Totalt har jag tappat 90,5 cm på kroppen och mer än 20 kg (i nuläget) på ca 15 månader.

Jag vill att ni ska veta några saker. Den största delen av dessa 15 månader har jag varit arbetslös och därför har jag kunnat satsa HELHJÄRTAT på träningen. Det är det enda jag haft att lägga energi på. Onyttighetsmässigt har jag under dessa 15 månader INTE har tagit bort mitt godis mer än under vissa perioder då jag haft godis/onyttighets-uppehåll på ca 1 månad. Men oftast har jag faktiskt ätit onyttigheter ca 2 gånger i veckan. Jag har valt att kunna unna mig och hellre låta det ta längre tid för mig att uppnå mina mål. Det har varit viktigt för mig att ha min "belöning" = mitt godis. Urkass belöning, jag vet. Men jag har valt att hellre träna hårdare för att kunna unna mig detta!

Just nu tränar jag otroligt VARIERAT och tränar alltid olika pass. Jag skriver ner mina styrkepass innan jag åker till gymmet och har 10-tals pass nerskrivna. Jag är en person som lätt tröttnar, därför skriver jag nya pass för varje gång jag ska träna, vissa är snarlika och andra är helt annorlunda. Jag har även börjat träna Crossfit minst 1 gång i veckan och ska börja lägga in egna pass med Crossfit-stuk. Jag kan bara säga en sak gällande träning, Lovisa har sagt det många gånger - variation är nyckeln till framgång. Chocka kroppen. Ge den inte vad den förväntar sig, det är då den utmanas!

Har ni några frågor får ni mer än gärna fråga! Det var väldigt svårt att sammanställa denna tiden då jag glömt mycket, men jag hoppas ni kan ha nytta av min viktresa och själva hitta motivationen om den inte finns där redan! Jag har haft mina motivationssvackor och som längst pågick en svacka i 5 veckor och det var fruktansvärt svårt att ta mig tillbaka, men det var ENDAST tvång som fick mig att komma igång. Ibland måste man tvinga sig, hur opepp man än är. Det finns INGA genvägar till att få en stark och sund kropp!

UPDATE:
Under dessa 15 månaderna började jag inte väga mig regelbundet förrän i mars 2011, då vägde jag mig 1 gång i veckan. Jag har tagit mått var tredje vecka från det att jag startade. DETTA har varit min motivationshöjare för i stort sett varje vecka har det varit minus på måttbandet.
En sak till är att jag den största delen av denna tiden haft en sambo som inte alls hängt på mitt "hälsotänkt". Han gick ner 12 kg med Cambridge i början på 2011, men har under året gått upp 9 kg. Så vi har ätit olika maträtter, han har ätit godis när jag haft förbud osv. DET har varit det allra svåraste. Att vara tvungen att motstå för att inte falla tillbaka i gamla ovanor igen.


Kommentarer
Postat av: Mias Lilla Granby

Vilka fantastiska resultat du fått. Tack för inspiration!!!

2012-02-05 @ 09:47:12
URL: http://miamcarlsson.blogg.se/
Postat av: Elinor

Du är så sjukt inspirerande, helt ofattbart. Var stolt över hur otroliga resultat du har fått. Jag är det i alla fall.

2012-02-05 @ 11:41:55
URL: http://ohelinor.blogg.se/
Postat av: Aniika

Klickade in mig på din länk från Lovisas FB-utmaning. Verkligen impad av dig, sjukt bra jobbat! Keep up the good work!

Postat av: Sermin

Grymt bra jobbat! Applåder!

2012-02-06 @ 12:15:02
URL: http://livetosurvive.wordpress.com
Postat av: Ellen

Grymma resultat! Jag tränar själv och försöker få bort fettet från midjan samtidigt som jag vill få lite mer muskler och bli sundare, tror din berättelse kan hjälpa mig. Tack :D

2012-02-08 @ 20:19:16
Postat av: Paulina

Ellen: Så kul att min berättelse förmodligen kan hjälpa dig! Har du några frågor om träning/kost som jag inte tagit upp i inlägget så bara fråga på! Eller om det skulle vara något annat. Stort lycka till! Kämpa på!!! Kan jag hjälpa dig så gör jag det gärna! :)

2012-02-08 @ 21:34:17
URL: http://pauislife.blogg.se/
Postat av: Agnes

Wow! Din inspiration kom precis i rätt tid!!!

Nu är jag ännu mer taggad att köra igång med min vikt- och hälsoresa ! :)

2012-06-12 @ 17:41:41
URL: http://www.koloreramera.com

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0