Bli av med gamla vanor

V.7 i utmaningen

Den senaste veckan har jag nästan skuldbelagt mig själv för att jag inte tränat ordentligt på snart 3 veckor. Men det beror ju på att kroppen säger ifrån, men min hjärna vill inte fatta. Sen tänker jag på hur mycket jag förändrat min kost om jag jämför med hur jag åt för typ ett halvår sedan.

- Steker endast i olja, inte längre i smör.
- Äter aldrig bacon och falukorv.
- Äter pasta väldigt väldigt sällan.
- Äter nästan aldrig köpt bröd eller vitt bröd (med undantag för frallor max 1 gång i månaden).
- Äter aldrig onyttigheter i veckorna (med undantag om det är något kalas mitt i veckan).
- Dricker endast grönt te och gärna flera gånger om dagen.
- Slutat med juicer.
- Äter aldrig havregrynsgröt med sylt eller annat sockerrikt.
- Äter oftast fisk 2-3 gånger i veckan (tidigare åt jag det max 1 gång i månaden).
- Äter aldrig endast kolhydrater som förut (exempelvis pasta med pesto).
- Tar aldrig mer än 2 hg godis när vi handlar godis.
- Slutat småäta mellan målen.
- Slutat med såser på påse och minskat drastiskt på smaksatta creme fraicher.
- Äter alltid en rejäl frukost som i 95% av fallen innehåller fiberhavregrynsgröt.
- Minskat på kolhydraterna efter lunch
- Anpassar mängden kolhydrater, protein och fett beroende på när och vad jag tränar.

Ja, det är vad jag kan komma på just nu! Det är trots allt ganska mycket jag har förändrat så jag ska nog inte stressa på för mycket. Tilläggas bör att jag är en riktig sucker för kolhydrater. Älskar mackor, skulle utan tvekan kunna ersätta många mål med det och det har varit fruktansvärt jobbigt att vänja bort mitt mackbehov! Jag ska tänka tillbaka på denna listan när jag skuldbelägger mig själv för att missköta mig osv. Man kan inte förändra alla sina dåliga vanor med en handvändning. Jag får ta ett steg i taget nu annars finns risken att det blir som igår. En rocky road, två, tre… En lussebulle, en påse popcorn. Ja det blir motsatt effekt. Tröstätande kallar jag det. Söndag innebär ny dag = nya tag! Sugen Paulina? Svaret är clementin inte något onyttigt!


Kommentarer
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

man kan inte göra allt, men alltid något. man fårinte vara för hård mot sig.

bra att du listar sådant du faktiskt GÖR, de tär så sjukt lätt att glömma.



jag steker i både olja och smör, haha, allt för smaklökarna ;-)

2011-12-11 @ 16:57:07
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0