Frukostbullar

Receptet hittade jag hos Sofie och var bara tvungen att testa! För dig som är som mig, undviker bröd i affärerna pga mjöl, socker osv kan detta vara ett alternativ. Inte världens nyttigaste bullar, men betydligt bättre än bröden och bullarna som säljs i mataffären.


Ingredienser:
1/2 paket jäst
7,5 dl vatten
1 msk olja
1 tsk salt
1 msk honung
1 dl havregryn
4,5 dl dinkelmjöl
4,5 dl durumvete
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
0,5 dl pumpakärnor

Gör så här:
Smula jästen och häll därefter i vattnet (fingervarmt).
Häll sedan i resten av ingredienserna, rör ihop och låt degen stå i kylen över natten för att kalljäsa.
På morgonen klickar du upp degen till bullar på en smord form.
Grädda i ca 25 minuter på 225 grader i ugnen!

TIPS:
Jag oljade formen istället för smöra då jag (nästan) aldrig använder smör vid matlagning. Det funkade hur bra som helst.
Jag hällde även i lite mer solroskärnor och linfrön än det står i receptet och man kan ju dessutom slänga i lite annat, aprikosbitar, russin eller vad som helst. Testa er fram!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Dom såg goda ut! tyvärr tror jag det är rätt omöjligt att få tag på alla ingredienser här, kanske finns i nån hälsokostaffär men då kostar det nog en mindre förmögenhet. jag brukar köpa sånt där tyskt jättegrovt bröd, vet inte vad det heter, man blir mätt iaf! brukar ta en halv skiva med skinka/kalkon till mellanmål på fm ibland.



nja han skriver mest på spanska eftersom han lär sig det i skolan, jag är inte på honom hemma så mycket med att läsa och skriva, tycker han får tillräckligt i skolan, han är ändå bara 5. lite svårt blir det eftersom bokstäverna låter olika men han fixar nog att läsa och skriva på svenska sen också utan större problem.



åh vad kul att se kissen igen! det är ju först när dom öppnar ögonen och börjar röra sig som de är riktigt söta :)



nä, ofrivilliga avbrott är aldrig kul. hoppas du kan köra igång igen på måndag! jag ställde klockan för yoga imorse men orkade inte gå upp 7 så vi sov vidare allihopa istället, skööönt! men imorgon måste jag väl så jag får in ett yogapass också. har ju det där kb-passet kvar också... hmmm, jaja, nåt får det bli ikväll men vi får se vad. jag är jättetrött i hela kroppen, musklerna vill inte vara med mer! men bara två dagar kvar, jag får väl kämpa in i det sista. dag 5 av 7 utan socker också (ja, inte helt utan socker men utan onyttigt iaf) och det går bättre nu, tror minsann jag ska fixa det sista också!



ja drömmen om ett barn var verkligen gripande, inte nog med att man inte lyckas själv, sen verkar det vara jättejobbigt med adoption (för att inte tala om vad det kostar!!!).vilken frustration, att bara vänta och vänta. men det är ju ändå inte så vanligt.



nu måste jag skynda mig med maten, sambon vill äta hemma innan han går till jobbet och han måste gå 12.30 så jag får nog snabba på. vi ska också äta tidigt och sen åka till djurparken. jag får väl försöka mentalisera ett bra pass till ikväll och ställa in mig på att verkligen göra det!!

ha en bra helg, kramar!

2011-11-26 @ 11:48:13
URL: http://viivalencia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0