Är det så svårt att acceptera andras val?

Jag vet inte var jag ska börja. Men jag har under en längre tid ignorerat min irritation och snart kommer den där bomben explodera. Jag är förbannad för att många inte förstår och riktigt kan acceptera hur jag valt att leva. Jag kommer antagligen alltid få stå ut med det. Men varför är det så svårt att acceptera när man avviker från ett levnadssätt som anses vara "normalt"?

För mig är min träning en enormt stor del av mitt liv. Det är en del av mig. Den har (nästan) alltid högsta prioritet. Jag tränar hellre än jag festar. Jag tränar hellre än sitter hemma. Men för många verkar det vara svårt att förstå. Jag lever mitt liv efter min träning. Jag går inte ut och super en fredag eller lördag om jag ska träna morgonen därpå. Den ekvationen går inte ihop. För mig är träningen viktigare än utekvällar. Enstaka gånger väljer jag en utekväll framför träning. Den där utekvällen varenda helg är kanske en annan människas stora intresse. Träningen är mitt stora intresse.  

Nu har jag även gjort ett val gällande min kost. Jag kommer äta enligt Paleo på obestämd tid. Jag kommer inte köra 100% strikt. Men så strikt jag bara kan. Vartenda mål jag stoppar i mig ligger det en tanke bakom. Jag kan inte äta hur som helst och vad som helst om jag ska kunna prestera bra när jag tränar. Jag äter för att kunna träna och inte tvärtom som jag tidigare gjort och som många andra kanske gör.

Jag vet inte vart jag vill komma med detta egentligen mer än att jag blir förbannad för att folk inte bara kan acceptera. Det är så här JAG vill leva. Jag mår bra av att träna och äta som jag gör. VARFÖR stör det då andra? Är det jobbigt för att jag inte äter exakt samma mat som andra? Är det jobbigt att jag väljer att inte gå ut och festa? Jag förstår inte. Jag kommer nog aldrig göra det heller...


Kommentarer
Postat av: Josephine

Gör det som känns rätt för dig! Jag pluggar också och ibland är det riktigt intensiva perioder. Då är det skönt och viktigt att ha någonting annat att lägga lite tid på! :)

2012-04-24 @ 15:12:36
URL: http://aliveinyourhands.wordpress.com/
Postat av: Rosahjärtan

Jag tror man många gånger trampar på andras dåliga samvete! Stå på dig, det är ju ditt liv- inte deras eller hur?! Igår bjöd jag på avtackningsfika på jobbet. Hade gjort 10 cupcakes & sen ställde jag upp tre fat med skivad frukt & sa att man fick välja själv vad man ville ha! Det var 4 av 10 st som tog cupcakes, resten höll sig till frukten & av de 4 som åt cupcakes var två killar, tjejerna meddelade sedan att de " tränat i helgen" eller " ska träna ikväll". Varför då äta om man ändå inte riktigt kan njuta?!

2012-04-24 @ 16:23:56
URL: http://rosahjartans.blogg.se/
Postat av: Jakob

Håller med ovanstående!



Det är ditt liv. Låt inte någon annans inställning på ditt liv, komma ivägen för dig, när det gäller dig och dina mål och hur DU vill leva DITT liv. :)


Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0