Nya böcker

Nu tar jag mig tiden att lägga ut de böcker jag fick hem från Adlibris förra veckan. Jag tar bilder från nätet då jag lånade ut en av böckerna igår.
Jag har själv inte börjat läsa någon utav dom ännu då jag fortfarande håller på att läsa "Ut ur mörkret". De ligger fint och väntar på mig och jag vill bara beställa hem fler böcker nu när jag är inne i detta. Men jag väntar tills jag läst ut dessa 4 böckerna också. Om någon har läst någon utav böckerna så får ni gärna berätta vad ni tyckte! (Dock inget avslöjande, hehe).


Det här är 14-åriga Tessans egna historia. Hon lever ett välanpassat liv i en mellansvensk stad, med mamma, pappa och syskon. I skolan går det bra och hon älskar stunderna hon tillbringar i stallet.
Men så en kväll raseras allt. På väg hem från stallet blir hon våldtagen av en jämnårig kille. Chockad tar hon sig hem men berättar aldrig för någon om vad som hänt. I stället tar Tessan på sig all skuld för våldtäkten och mår allt sämre.
När en kompis föreslår att de ska sälja sex via nätet för att tjäna snabba pengar tvekar hon inte...



Ellen Dempsey har allt: en våning i New York, en framgångsrik karriär som fotograf, och inte minst underbare maken Andy. Ellens äktenskap inte bara verkar perfekt, det är perfekt.
Men tre månader in i det lyckliga äktenskapet springer Ellen på Leo - första kärleken som bara försvann ur hennes liv efter ett bråk en nyårsnatt för sju år sedan. Leo, som helt utan förklaring lämnade henne hjärtekrossad och bitter. Det ena leder till det andra. Ellen börjar ifrågasätta det liv som hon lever tillsammans med Andy ... För om Andy är den stora kärleken, varför kan hon då inte glömma Leo?



Radiolegenden och teveprofilen Annika Lantz är föräldraledig. Hon har fått barn nummer två och upptäckt att alla som säger att det inte är någon skillnad med ett barn till ljuger. I sin dagboksroman berättar hon med sedvanlig humor och skärpa om det lilla heterolivet med kolikbarn, sömnlösa nätter och lattespäckade mammaluncher som aldrig blir av.
Här avhandlas babysim, besök på BVC och eftermiddagsteve med samma inlevelse. Liksom damtussar och ärvda mammabyxor. 9 ½ är den absolut roligaste och mest tragikomiska mammaboken du kan hitta. Inget du vill vara utan, vare sig du är med eller utan barn.



Det är en upprörande och sorglig bok, skriven av en kvinna som fram till annandag jul 2004 hade levt vad hon själv kallar ett "prinsessliv".  Också efter katastrofen är hon på många sätt priviligierad - hon har ett stort och resursstarkt nätverk av släktingar och vänner som sluter upp omkring henne på ett makalöst sätt. Den professionella hjälpen hon får är också oerhört betydelsefull, framför allt den som prästen Louise Linder ger under oräkneliga timmar av tröst, stöd och samvaro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0