Min utbildning

Det är några som fortfarande inte förstått vad det är jag pluggar för något, så jag tänkte berätta utförligt vad jag egentligen håller på med.

Till att börja med vill jag berätta att det INTE är detta jag vill jobba med. Jag går denna utbildningen för att öka mina chanser att komma vidare. Jag vill läsa till hälsocoach och sökte denna utbildningen i höstas men kom inte in. Efter att ha pratat med den ansvariga för linjen sa han att mina chanser ökar om jag har en utbildning eller arbetslivserfarenhet inom området. Dessutom vill jag läsa till personlig tränare och kostrådgivare, men jag vill ha en bred grund att stå på. DÄRFÖR läser jag denna utbildningen. Och för att alltid ha något att falla tillbaka på som ger mig jobb om jag skulle bli arbetslös igen.

Jag läser en vuxenutbildning genom Komvux som är på gymnasial nivå. En vård och omsorgsutbildning (omvårdnadsutbildning) på ca 54 veckor. Några kurser har jag redan läst så jag hade 150 p att göra vad jag ville med. Antingen förkorta min utbildning eller lägga till kurser för att täcka upp poängen. Jag valde att lägga till två kurser. Folkhälsokunskap och rehabilitering och habilitering. Jag valde dessa för att jag tror jag kan ha användning av dem i det jag vill jobba med. Dessa kurser kommer jag läsa på egen hand under utbildningen.

Jag kommer bli utbildad undersköterska efter denna utbildningen, om jag har förstått det rätt. Under dessa 54 veckor är 16 veckor praktik. Jag går ut på mina första 4 veckor praktik nästa vecka. Jag ska då vara på ett äldreboende här i stan. Även 4 veckor till ska vi vara inom äldrevården, men jag ska försöka prata med lärarna om det finns möjlighet att praktisera som personlig assistent, för det är det jag skulle kunna tänka mig att jobba extra som. Eller det absolut bästa, om jag kan få praktisera hos en sjukgymnast på Idrottskliniken så jag får lite kunskap om idrottsskador.
De sista 8 veckorna praktik har vi nästa termin när vi valt vår inriktning. Det finns ingen inriktning som handlar om kost/träning/hälsa så jag kommer att välja psykiatri, endast för att jag tycker att det verkar riktigt intressant. Jag ÄLSKAR psykologi så troligtvis gillar jag psykiatri också. Och då ska jag alltså praktisera inom psykvården. Kan bli väldigt roligt faktiskt!

Just nu läser vi medicinsk grundkurs och vård och omsorg. Medicinsk grund tycker jag är ganska roligt för det är något jag har användning av i framtiden då vi läser om anatomi och sådant. Vård och omsorg handlar mycket om äldreomsorg och det har jag inget intresse för alls men det är bara att ta sig igenom.

Har ni några frågor så bara fråga!



Nu ska jag sätta igång med pluggandet! Tog en rejäl sovmorgon så nu får jag sätta igång om något ska bli gjort!

Kommentarer
Postat av: Lotta

det låter som du har en bra plan med din utbildning och att ha möjlighet att jobba extra/tillfälligt som undersköterska fast du egentligen inte vill det på längre sikt är ju jättebra. kommer du börja läsa till hälsocoach nästa vår då?



hur har det gått med träningen och magsjuka nu då? blev/blir det någon jogg eller pw idag? jag fick till två korta pws idag iallafall, mer blir det inte men imorgon hoppas jag på att kunna göra ett ök-pass och kanske kanske jogga också på em. det blir lite svårt den här och nästa vecka för Oscar jobbar 9.30-17.30 så om jag ska iväg så måste jag ut direkt när han kommer hem kl.18 och det känns inte helt rätt att bara dumpa två gnälliga barn så fort han kommer innanför dörren. plus att det känns lite taskigt mot Guille att sticka iväg när han precis kommit hem från att ha varit åtta timmar i skolan. men som sagt, om jag känner mig i form så ska jag försöka ta mig ut imorgon, för på torsdag ska Oscar ut på middag med jobbet så då blir jag dumpad hela kvällen/natten. har kollat ut en sträcka som är ca 10 km som jag verkligen vill testa, kanske på måndag nästa vecka, tror Oscar är ledig då.



haha, ok, skönt att höra att du inte klarar någon pullup, och efter att ha läst kommentarerna på fb så verkar det alltså som att pullups och chins är samma sak- då är jag med! jag sparar mina negativa chins tills på fredag, ny fredagstradition kanske :)



Spanien har inte svensk sommar på sommaren. vi har nog svensk sommar på våren och hösten, ungefär, och vintern är som svensk vår eller höst. på sommaren är det 30-40 grader i två månader (minst), riktigt äckligt varmt, jag har aldrig gillat det men nu blir det ju ingen mer spansk sommar. jag kommer säkert frysa i Sverige i sommar och längta efter klibbig värme ;)



nja jag äter inte helt regelbundet på lördagar, det blir lite konstigt med tiderna. i lördags gick det bra ända tills på kvällen, vi var ute hela dagen och då höll jag på tiderna men när vi kom hem så fick jag lite panik för att jag inte hunnit äta mer dumt så jag var tvungen att passa på :p onödigt! men som sagt, nu på lördag blir det INGET, jag sparar min sockerdag till nästa tisdag. får börja stålsätta mig nu så ska det nog gå.



låglaktosglass finns nog inte här. de senaste gångerna jag ätit glass har det inte gått nåt vidare :S men nu när vi har så kallt inne (16-17 grader) så blir man inte så sugen på glass ändå :S jag är nog en godisgris egentligen, men här finns inget gott godis! god glass finns det däremot :)



nu är det snart dags för mellanmål, min mage börjar kurra! kesella med osockrad juice och hasselnötter blir det idag, mums! nu ska jag fördriva 25 min här så jag får äta, hoppas det går bra med pluggandet! kramar

2012-02-21 @ 16:09:29
URL: http://viivalencia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0