Sharm el Sheikh nästa?


Bild från Egypten, september 2011

Pratade resor med en från klassen idag. Han berättade att han varit i Sharm el Sheikh för ett år sedan och endast betalat 3700:- per person för All inclusive, 4 stjärnigt hotell, transfer, mat på planet, gratis åkturer med minibuss till och från olika rev. Jag blev helt paff och berättade direkt för Kevin när jag kom hem!

Vi har en planerad Thailandresa om ca 2 år som vi ska åka iväg på tillsammans med svärmor, svärfar, Kevins bror och hans tjej, vet inte om ännu fler ska med. Men vi blir det i alla fall. Vi ska vara där i 3-4 veckor. Så planen har varit att detta blir vår nästa resa då vi måste spara ihop 20 000-30 000 var. Men efter att fått veta att man kan åka så BILLIGT till Sharm el Sheikh (där dom har världens näst bästa rev att snorkla/dyka i) så blir det nog en sista minuten dit. Men inte förrän antingen senare i år eller nästa år.

Någon som har varit där?
Vi åker dit på grund av snorklingen och dykningen (om nu Kevin vill ta cert) då Kevin är GALEN i vattenlivet. Jag kan ju säga som så att jag fick stå ut med många timmars "fisk-snack" i Egypten. Herrejesus vad han babblade och visade bilder på alla fiskar han sett. Jag åker för solandet och badandet. Självklart vill jag snorkla jag med, men inte i timtals varenda dag, så jag är mer ute efter sola och läsa bok. Avkopplingssemester med andra ord!

Kommentarer
Postat av: Hanna Axelsson

Jag har arbetat som dyktinstruktör under ett par år, dock inte i Sharm, men väl dykt i Hurghada, Thailand (Koh Tao, Koh Phi Phi, Phuket, Koh Similan, Krabi), Indonesien (Pulau Weh, Pulau Sipadan), sen har jag också dykt utanför Burmeiska kusten och på Barbados. Absolut bäst dykning var det utanför Pulau Weh, nordligaste delen av Indonesien. Ett helt annat djurliv och klarare vatten än i Thailand. I Burma var djurlivet som på Kolmårdens hajakvarium, Väldigt Stora Fiskar, men dessvärre sönderbombat av nomader som dynamitfiskar.



Hurghada var en besvikelse, dålig sikt och inte så bra djurliv. En kompis som åkte på en liveaboard ner i Sudan sa att där var det betydligt bättre, i världsklass nästan.



Hoppas att jag inte satte några griller i huvudet på dig nu. Om ni inte är vana dykare så kommer Sharm att ge er väldigt starka intryck, sen är det bara att åka vidare till nästa resmål :-)

2012-01-20 @ 09:36:53
URL: http://www.hannaaxelsson.se
Postat av: Hanna Axelsson

Jag har arbetat som dyktinstruktör under ett par år, dock inte i Sharm, men väl dykt i Hurghada, Thailand (Koh Tao, Koh Phi Phi, Phuket, Koh Similan, Krabi), Indonesien (Pulau Weh, Pulau Sipadan), sen har jag också dykt utanför Burmeiska kusten och på Barbados. Absolut bäst dykning var det utanför Pulau Weh, nordligaste delen av Indonesien. Ett helt annat djurliv och klarare vatten än i Thailand. I Burma var djurlivet som på Kolmårdens hajakvarium, Väldigt Stora Fiskar, men dessvärre sönderbombat av nomader som dynamitfiskar.



Hurghada var en besvikelse, dålig sikt och inte så bra djurliv. En kompis som åkte på en liveaboard ner i Sudan sa att där var det betydligt bättre, i världsklass nästan.



Hoppas att jag inte satte några griller i huvudet på dig nu. Om ni inte är vana dykare så kommer Sharm att ge er väldigt starka intryck, sen är det bara att åka vidare till nästa resmål :-)

2012-01-20 @ 09:37:31
URL: http://www.hannaaxelsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0