Detoxbröd

Bakade bröd nu i eftermiddags. Ett detoxbröd för att vara exakt. Känner att jag behöver utforska recepten på bröd, nyttiga bröd då såklart. Receptet har jag hittat på Detoxdiet.nu. För att jag ska baka ett bröd så måste det vara enkelt, är det massor med olika steg och komplicerade grejer så tänker jag inte ens tanken att testa det. Detta brödet var busenkelt och jag kan rekommendera det till er som vill ha ett nyttigt och lättbakat bröd.

Ett fiberrikt bröd med utrensande effekt.

Ett stort bröd

1 msk fiberhusk (pulveriserat psyliumfröskal)
1 dl vatten
1 1/2 dl krossade linfrön
2 dl solroskärnor
2 1/2 dl kokosflingor
200 g mandlar, grovt hackade
4 ägg
4 msk olivolja
1 msk mald kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk havssalt

Sätt ugnen på 160 °C. Blanda ner fiberhusken i vatten och låt svälla i 5 minuter. Blanda linfrön, solroskärnor, kokos och mandlar med en mixerstav så de finfördelas. Blanda sedan samman alla ingredienser till en deg som knådas lätt och formas till ett runt bröd på en bakplåt. Lät det bli ca 3-4 cm högt så att det blir genomgräddat. Låt stå i ugnen i 60 minuter eller längre, beroende på hur sprött du vill ha brödet. Skär i skivor och njut brödet varmt med smör på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0