Saffransbullar med vanilj



Ingredienser till ca 45 bullar:
50 g färsk jäst
150 g smör eller margarin
1-2 påsar saffran à 0,5 g
5 dl mjölk
250 g kesella/kvarg 10%
1½ dl strösocker
1 ägg
½ tsk salt
15-17 dl vetemjöl
Fyllning:
200 g smör eller margarin
1½ dl strösocker
3-4 tsk vaniljsocker
Till pensling:
Ägg
Pärlsocker

Gör så här:
1. Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med en mortelstöt eller kavel på påsen. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölken och låt det bli ca 37°C.
2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Rör ner kvarg, socker, ägg och salt. Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Strö lite mjöl över degen och täck den med bakduk. Låt jäsa 30-45 min.
3. Fyllning: Rör matfettet, socker och vaniljsocker smidigt.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med ev. resten av mjölet och dela den i 2 delar.
5. Kavla ut varje del på mjölad bänk till en kaka ca 25x60 cm. Bred på fyllninge. Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär ca 2-3 cm breda remsor, dela dem på mitten men låt de sitta ihop i övre kanten. Sno ihop till en knut. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250°C.
6. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.
7. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 min. Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk.

TIPS:
1. Gör nästan dubbelt så mycket fyllning för då blir bullarna mycket saftigare och blir lika goda när dom varit nedfrysta och tinas upp igen. Annars blir frysta bullar oftast torra när dom tinas.
2. Ska bullarna frysas är ett tips att inte ta pärlsocker på, då det försvinner. Ta istället på det när bullarna tinas upp och serveras.
3. Jag gjorde vanliga snäckor av mina bullar och dom blev skitgoda. Men vill man avancera kan man ju köra på det som står i receptet.

Kommentarer
Postat av: I min lilla lilla värld

Läste hos Lovisa att du tänkt plugga hälsa. Vilken linje är tanken? Jag ska försöka komma in på service management med inriktning hälsa på Campus här i Hbg :) Ska bara läsa upp matte c först

2011-11-28 @ 18:54:19
URL: http://Saratilling.se
Postat av: i min lilla lilla värld

Åh, lät ju hur spännande som helst, men det är ganska höga betyg som gäller va?

2011-11-29 @ 07:58:20
URL: http://saratilling.se

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0