Dagens uppdrag: 7 km

V.3 i utmaningen

Förlåt för dålig uppdatering! Det är så mycket just nu. Det är en rejäl omställning att ha börjat skolan igen. All min tid är ju som bortblåst. Idag var jag hemma vid 14.30 och tog en liten bloggrunda och åt en banan sedan prioriterade träning på direkten!
Vi får dagligen uppdrag i gruppen på facebook (Lofsans challenge) och dagens var att göra något man aldrig gjort förut eller gjorde för mycket länge sedan. Jag klädde på mig varmt och gav mig ut på en joggingrunda. 7 km blev det. Jag har en gång förut joggat 7 km, på löpband. Då fick jag sämre tid (46,5 min) än nu när jag sprang utomhus där det både var plant och backigt, visserligen var det nästan ett år sedan och hade inte alls samma kondition som jag har nu. 



Det bästa med denna rundan var att jag kände att jag konditionsmässigt hade kunnat springa fortare och längre, men ryggen började göra ont rejält efter 4 km så jag vågade inte öka. Dessutom kändes benen tunga dom sista kilometrarna. Men pulsmässigt låg jag jämnt och jag vet att jag hade klarat av en högre hastighet om det inte vore för ryggsmärtan. Och det känns super! Men mitt fokus just nu ligger på att kunna jogga en mil utan att få ont. För att nå dit ska jag stoppa in två pass i veckan där jag springer, en längre distans och en kortare. Och sedan den vanliga styrke- och yogaträningen utöver det!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag vet att joggning är beroendeframkallande :) det är en så härlig känsla när man avverkat en del kilometer men känner att man egentligen hade orkat ännu mer! men tråkigt med din rygg men som med annat (du fick ju en del tips och råd på fb), även smärta kan gå över med mer träning! när jag började springa lite längre fick jag ont i knäna och fötterna men det gick över efter ett tag. dock får jag fortfarande ont i höften men det får jag nog stå ut med för jag vet att ena benet är lite kortare än det andra, jag hade nog behövt inlägg i ena skon för att balansera liksom.



jag brukar klämma i mig någon clementin om dagen också men jag ska se om det finns bra apelsiner imorgon och äta en om dagen. jag köpte vitamintabletter igår också, nu vill jag bli frisk! jag har aldrig någonsin ätit så här nyttigt, men heller aldrig blivit sjuk så här ofta... surt!!!



en dag i veckan tänker jag behålla, och då njuter jag :) nu när jag inte kan träna är det tyngre med maten, jag längtar verkligen till lördag, haha, men jag har inte bestämt vad jag ska synda med än. det måste ju vara något riktigt riktigt gott :D



och ja, bygga muskler är ju precis vad jag vill och är peppad på nu men grrrrr då var det den där förkylningen då... jag mår sämre idag t.om :( min killerweek får nog vänta, det är nog inte så smart att köra igång så hårt direkt efter en förkylning. jag får ta ett medelblock när jag blir frisk (nästa block börjar på lördag) och så får nästa efter det bli mördarmördar!!



förstår att dagarna försvinner när du har grejer att göra helt plötsligt ;) man vänjer sig vid att ha lite att göra! jag har ju bara pluggat lite de senaste två månaderna, nu när jag kör på heltid igen (började igår) så känner jag mig lite förvirrad över hur jag ska få tid med allt?! tur att man vänjer sig efter ett tag.



jag äter inte heller kolhydrater på kvällarna längre, det känns jättebra och det är inte svårt längre. jag äter samma middag som resten av familjen oftast men utan kolhydrater helt enkelt. idag satt jag och knaprade på en morot när övriga moffade hamburgare på Burger King ;) men jag var inte sugen ens, så det var inga problem. sen åt jag lite soppa och fisk när vi kom hem istället.



din plan med löpningen låter bra, när jag tränade inför 10 km-loppet så varvade jag längre och kortare sträckor och det funkade rätt bra. skillnaden mellan intervaller och joggning är väl att man mår dåligt medan man kör intervaller, men oftast kan hinna njuta en del när man joggar :) jag hoppas kunna springa i skogen en del i Sverige till våren, det ser jag fram emot.



nu har Samuel visst nästan somnat med huvudet mot min axel, hoppsan, nog dags att lägga honom i sängen ;) jag mår ju skräp fortfarande så jag får väl lägga mig tidigare... hoppas innerligt jag är redo att dra igång nästa block på lördag, det här blev totalt misslyckat :(



hoppas det går fortsatt bra i skolan! kramar

2012-01-17 @ 20:46:06
URL: http://viivalencia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0