30 dagars Paleo-utmaning

Imorgon hoppar jag på en 30-dagarsutmaning som Sara (som förövrigt skrev ett bra inlägg om utmaningen, jag snor en liten del) tog initiativet till och frågade mig förra veckan om jag ville hänga på. Det är en Paleo-utmaning. För er som inte vet vad Paleo är så är den en stenålderskost där man utesluter mejeriprodukter och spannmålsprodukter. Jag var vääääldigt skeptiskt till en början då jag verkligen älskar min havregrynsgröt och kände att jag kommit in i ett bra flow gällande maten. Men jag har sakta men säkert börjat vänja mig vid tanken och tror faktiskt att jag kommer köra på detta längre än i 30 dagar. 

Protein:
 Kött, Fisk, Ägg, Tonfisk, Kylling, Räkor/Kräftor.

Kolhydrater:
 Blomkål, Broccoli, Tomat, Äpple, Svamp, Lök, Spenat, Bär, Banan, sötpotatis.

Fett:
 Nötter (mandlar, hasselnötter, macadamia, pistage, solros), Avocado, Olivolja.

Saker att se upp med
: Linser, mjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter, bönor, soja.

No-No
: Socker, alkohol, processerad mat.

Jakob, som själv kör strikt paleo är en riktig klippa! Han har skrivit ner en lista med vad man får äta och vad man inte får äta, samt tips på frukostar, luncher, middagar och mellanmål så detta ska nog gå vägen! Jag är riktigt laddad och har tjuvstartat lite. Men från och med imorgon kör jag strikt i 30 dagar.

Jag hoppade framförallt på denna utmaningen för Jakob har pratat så gott om det (och försökt övertala mig ett tag att äta enligt Paleo) och man presterar SÅ mycket bättre på denna kost. Så det kan ju aldrig skada att ge det en chans i 30 dagar. Häng på ni som vill!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0