Saras extremt goda Paleo-chokladbollar

Sara har lyckats igen. Hon borde skriva en Paleo-kokbok. Hennes recept är fantastiska! Men detta var nog det godaste gottet jag någonsin ätit! Slår alla onyttiga chokladbollar med hästlängder. Jag snor receptet och delar med mig av det här. Och jag säger som Sara, den som inte gillar dessa har något fel på sina smaklökar. Till och med Kevin godkände dem. DÅ har man lyckats. Det andra jag bakat som varit Paleo har han spottat ut...



1 dl valnötter
1 1/2 msk kakao raw
1 nypa havssalt
1 dl färska dadlar (urkärnade ca 12 st)
1 tsk starkt kaffe
1 tsk lönnsirap
kokosflingor att strö över

Mixa valnötter, kakao och salt till ett mjöl. Tillsätt sedan dadlar, kaffe och lönnsirap och mixa till en jämn smet. Det ÄR kladdigt och man får ta hjälp av en slickepott.
Jag rullade små bollar och fick till 8 st. Strö över kokosflingor eller rulla bollarna i det. Ställ kallt i ca 30 minuter (eller avnjut meddetbums om suget sätter in) och ät sedan med gott samvete.

Hela smeten innehåller 588 kcal vilket i detta fall blir ca 65 kcal/boll (50% fett, 44% kolhydrater, 6% protein för den som nu vill veta)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0